Poruchy řečí u dětí
Pomáháme odstraňovat poruchy řeči dětí.
Mezi poruchy řeči dětí patří opožděný vývoj řeči, dyslálie, patlavost, vývojová dysfázie, elektivní mutismus a další.
Poruchy řeči dětí je potřeba začít odstraňovat vhodně zvolenou logopedickou terapií včas. V případě že máte podezření na poruchu řeči u svého dítěte, dyslálii, patlavost, nebo vývojovou dysfázii, kontaktujte nás.
Náprava řečových vad a poruch u dětí
- Dyslalie
- Vývojová dysfázie
- Opožděný vývoj řeči
- Koktavost (balbuties)
- Breptavost (rychlé tempo řeči)
- Řešení problémů s komunikací u dětí od 2 let
- Náprava sluchových vad a poruch
- Náprava vad řeči při nervových a duševních onemocnění (DMO, LMD, oligofrenie, autismus)
- Reedukace hlasu, hlasové poruchy
Opožděný vývoj řeči dítěte
Jednou z poruch řeči, kterou pomáháme odstranit je opožděný vývoj řeči.
Opožděný vývoj řeči se projevuje tak, že dítě okolo druhého roku nemá nebo má jen velmi malou slovní zásobu. Netvoří věty. Jeho řeč je velmi špatně srozumitelná.
Jak se opožděný vývoj řeči projevuje:
- Dítě kolem 3. roku má malou slovní zásobu
- Tvoří jen dvouslovné až tříslovné věty
- Řeč je obtížně srozumitelná, až nesrozumitelná
- Dítě komolí slabiky a slova
Jedná se o opožděný vývoj řeči, pokud podrobné vyšetření neprokáže žádnou z těchto diagnóz:
- Neurologický nález ve smyslu dětské mozkové obrny
- Není porucha jemné motoriky ani motoriky jazyka
- Dítě má normální sluch
- Dítě nemá defekt intelektu
Opožděný vývoj řeči je zapotřebí terapeuticky podchytit včas.
Dyslálie (patlavost)
Další z možných poruch u dětí je patlavost odborným termínem dyslálie.
Dyslálie čili patlavost se projevuje nesprávnou výslovností některých hlásek. Vedle vývojové dysfázie a elektivního mutismu je dyslálie a patlavost další poruchou řeči dítěte, kterou naše logopedická ordinace umí léčit vhodnou terapií.
Jak se dyslálie projevuje:
- Vadná nebo nesprávná výslovnost jedné nebo více hlásek např. L,R,Ř, C,S,Z,Č,Š,Ž
Dysartrie
Dysartrie je narušení článkování řeči na základě organického poškození centrální nervové soustavy.
Dysartrie se vyskytuje:
- Nejčastěji ve spojení s dětskou mozkovou obrnou
Projevy dysartrie:
- Těžká porucha artikulace – řeč je téměř nesrozumitelná
- Porucha dýchání, fonace, rytmu, melodie, intonace
Koktavost (balbuties)
Koktavost je porucha plynulosti řeči, dítě zadrhává. Je to nejtíživější vada řeči se značně nepříznivými dopady na osobnost postiženého.
Jak se koktavost projevuje:
- Mnohočetné opakování částí slov, první hlásky, slabiky
- Prodlužování hlásek
- Pozorovatelné napětí ve tváři, svalstvu krku
- Třes, nekontrolovatelný pohyb rtů a jazyka
- Pocit zápasení s řečí
- Strach z mluvního projevu, vyhýbání se řeči
- Neobvyklý počet pomlk, nahrazování slov jinými výrazy
- Tiky, různé pohyby rukou, nohou, celého těla při řeči
Kritická období koktavosti:
a) 3–4 rok
b) vstup do školy
Několik rad pro rodiče ohledně koktavosti:
- Dítě neokřikujeme, neopravujeme, když se zaráží
- Trpělivě dítě vyslechneme, dopřejeme mu dostatek času k vyjádření myšlenky
- Dítě nevylučujeme z veřejného vystupování, ale nikdy ho k veřejnému vystupování nenutíme
- Bráníme posměchu ostatních dětí, pozornosti ostatních dospělých
- V počátečním stádiu koktavosti není vhodné provádět nápravu artikulace
Vývojová dysfázie
Vývojová dysfázie je specificky narušený vývoj řeči projevující se ztíženou schopností naučit se komunikovat. Projevuje se opožděným vývojem řeči dítěte. U vývojové dysfázie bývá narušena schopnost sluchového rozlišení. I tuto poruchu je naše logopedická ordinace schopna léčit.
Příčiny vzniku vývojové dysfázie:
- Při organickém poškození mozku dítěte během těhotenství, při porodu nebo po narození do 1. roku věku dítěte
Projevy vývojové dysfázie:
- Vývoj řeči je opožděn
- Je narušena schopnost sluchového rozlišování, vnímání a chápaní stavby vět
- Vyšetření sluchu je normální
- Porozumění řeči je většinou dobré
- Malá slovní zásoba
- Porucha stavby slov, vět a jejich gramatické struktury (dítě nedodržuje počet slabik ve slově, nedodržuje pořádek slov ve větě, poruchy časování, skloňování, vynechávání si/se, chybné užívání předložek a předložkových vazeb)
- Porucha paměti
- Poruchy motoriky mluvidel při tvorbě hlásek
- Porucha jemné motoriky (kresba výrazně opožděna)
Poruchy hlasu
Poruchy hlasu jsou dvojího druhu. Organické poruchy hlasu jsou způsobeny např. nedomykavostí hlasivek, vrozenými vadami či anomáliemi. Získané poruchy hlasu mohou být způsobeny hlasovou únavou či chrapotem.
Křičí Vaše dítě, má chrapot trvající déle než 3 týdny ? Pak by mohlo jít o poruchu hlasu.
Poruchy hlasu se projevují:
- Pocit hlasové únavy
- Chrapot trvající déle jak tři týdny
- Až bezhlasí
Breptavost (rychlé tempo řeči)
Breptavost je porucha dynamiky a tempa řeči. Tempo řeči je tak rychlé, že se řeč stává až nesrozumitelnou.
Jak se breptavost projevuje:
- Zrychlené tempo řeči, řeč se stává až nesrozumitelnou
- Hláskové skupiny se redukují, vznikají zkomoleniny, artikulace je setřelá
- Změny v pohybech a celkovém chování
- Pohyby rychlé, zbrklé, překotné
- U dětí bývá nápadný motorický neklid, snadná vzrušivost, emoční labilita
Elektivní mutismus
Elektivní mutismus je mluvní negativismus.
Projevy elektivního mutismu:
- Funkční útlum řeči – dítě chce mluvit, ale nejde to
- Dítě výběrově nekomunikuje s určitými osobami (např. doma komunikuje zcela normálně, ale mluvit ve školce odmítá)
Kdy začít s nápravou?
Jako logoped s dlouhodobou praxí jednoznačně doporučuji začít s nápravou vad výslovnosti a řeči v předškolním věku. V pozdějším věku je náprava také možná, ale jde to obvykle pomaleji a svízelněji.
V ideálním případě by Vaše děti měly vstoupit do první třídy základní školy s náležitě rozvinutou řečí a s bezchybnou artikulací.
Jak podpořit rozvoj řeči dítěte
Několik zásad
Měli bychom si uvědomit jeden důležitý fakt a to, že dítě se svoji mateřskou řeč neučí tak, jako se později učí cizí jazyky.
Mateřská řeč se rozvíjí a vyvíjí v kontextu určitého prostředí jako nedílná součást celkového vývoje dítěte. Zdravý a přirozený rozvoj řeči dítěte můžete jako rodiče ovlivnit vytvořením příznivých podmínek pro jeho celkový zdravý vývoj.
Co by jste jako rodiče měli podporovat a čeho se vyvarovat:
- Nenuťte dítě do mluvení, ale snažte se vytvářet uvolněné situace, v nichž se dítě může projevovat bez zábran!
- Nečekejte, až se dítě bude ptát, ale ptejte se pokud možno sami!
- Využívejte nejrůznější „lákadla“ a motivační pomůcky!
- Mluvte na dítě!
- Snažte se řeč dítěte zachytit a rozvinout!
- Uvádějte dítě do kolektivu druhých dětí!
Rozvíjejte Vaše dítě komplexně
Rozvoj řeči a výslovnosti je velmi těsně spjat s celkovým tělesným a duševním rozvojem Vašeho dítěte.
Co všechno můžete nabídnout svým předškolákům pro jejich komplexní rozvoj?
Poskytněte jim dostatek kvalitních podnětů pro stimulaci duševního a fyzického rozvoje:
- Poskytněte dětem dostatek sportovního vyžití.
- Nabídněte dětem nejrůznější tvořivé činnosti – rukodělné práce, malování, výrobu keramiky, apod…
- Umožněte dětem poznávat hudbu a podporujte hru na hudební nástroje (v předškolním věku jsou spíše vhodné dechové nástroje – např. flétna).
- Poznávejte s dětmi přírodu a objevujte její tajemství.
- Umožněte dětem poznat a ovládnout moderní technologie a zařízení (v rozumné míře) – existují opravdu dobré počítačové hry pro děti stimulující jejich duševní rozvoj.
- Cvičte nenásilně schopnost dítěte přijmout nějaký úkol, pracovat na něm a dokončit jej.
- Čtěte dětem knížky, rozvíjíte tím jejich slovní zásobu a schopnost vyjadřovat myšlenky.
- Poskytněte dětem možnost hrát divadlo.
- Zajistěte dětem dostatek kvalitního odpočinku – pro dětský organismus platí, že si nejlépe odpočine přechodem od jedné činnosti k jiné. Ta však pro něj musí být dostatečně radostná a zajímavá.
- Nevynechejte žádnou příležitost pro poznání zajímavých lidí a poznání společenských vztahů.
- Užijte si s dětmi dobrodružství, legraci i zábavu.
Kontaktujte nás!
Kontaktujte nás telefonicky či e-mailem a domluvte si úvodní bezplatnou konzultační schůzku
| Telefon: | 602 865 179 |
| E-mail: | logopedie13@seznam.cz |